Maak vrienden voor de Gruffalo

gruffalo

Het prentenboek ‘De Gruffalo’ is vanaf 7 april te koop voor 2 euro dankzij de organisatie ‘Ik wil een prentenboek’. Snel kopen dus en ga dan na het voorlezen met de kinderen zelf fantasiedieren maken door willekeurig lettergrepen te combineren. Zo krijgt de Gruffalo ineens gezelschap van bijvoorbeeld de Bikoefa, de Rimlaboe of de Fizorop. Maar hoe zien zij er dan uit? Dat mogen de kinderen verzinnen.

Het lesidee

Schrijf op kleine briefjes lettergrepen. Denk aan: Fi, fa, wie, wo, pi, lau, cro, si, proe, kel, faf, ka, fon, etc. Vouw de briefjes dubbel en doe ze in een bak of mand. Laat dan steeds één kind drie briefjes pakken.

De Fifalau?

Denkdraaier fantasiedier maken (6)De lettergrepen vormen dan samen woorden zoals: Fifalau, Proewiefa, Kafaffi, Crosiwo. Dat zijn namen voor nieuw te bedenken monstertjes en fantasiedieren. Als je een paar namen gemaakt heb vraag je hoe een van hen, bijvoorbeeld de Fifalau, eruit ziet. Teken daarvoor een kronkelachtige vorm op het bord. Bedenk vervolgens met de kinderen wat voor soort oren, bek, ogen, staart, etc. hij heeft. Laat de kinderen suggesties geven en voeg het toe aan de vorm op het bord.

Individueel aan de slag

Denkdraaier fantasiedier maken (2)Na deze modeling instructie mogen de kinderen zelf een dier verzinnen. Geef elk kind een A4 met een kronkelvorm. Ze bedenken vervolgens zelf wat hij allemaal nodig heeft om een gek monstertje zoals de Gruffalo te worden. Als de tekening klaar is kunnen de kinderen hun dier een naam geven door bij de leerkracht langs te komen om een naam samen te stellen. De leerkracht kan bij de kinderen die nog niet kunnen schrijven de naam erbij schrijven.

Tip

Gebruik iDenkdraaier fantasiedier maken (1)n plaats van briefjes De Denkdraaier of het bordspel Denkdobbelen. Met deze spellen kun je nog oneindig veel meer creatieve activiteiten met de kinderen doen.

Meer informatie over de actie en het over het prentenboek vind je hier.

Doelgroep: groep 1 t/m 4


Achtergrondinformatie: Spelen met lettergrepen is goed voor de taalontwikkeling

Het werken met lettergrepen is trouwens goed voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Taalbewustzijn ontwikkelt zich grotendeels spontaan maar kun je ook stimuleren. Een onderdeel van het taalbewustzijn is het fonologisch bewustzijn: het kunnen omgaan met klanken.

Bijvoorbeeld het splitsen van woorden in lettergrepen, het verbinden van lettergrepen tot een woord en het toepassen van eindrijm.

Na het fonologisch bewustzijn komt het fonemisch bewustzijn: het besef dat woorden uit fonemen zijn opgebouwd. Fonemen zijn de letterklanken die met onze lettertekens corresponderen. Denk aan hoe een beginnende lezer een woord uitspreekt in letterklanken.  Een signaal voor de aanwezigheid van een fonemisch bewustzijn is het kunnen toepassen van beginrijm. Ook het kunnen opdelen van korte woorden in losse klanken (vergelijkbaar met de beginnende lezer) en het samenvoegen van klanken tot een woord wijzen op een ontwikkeld fonemisch bewustzijn van een leerling.

Het maken van woorden uit lettergrepen is daarom nuttig en kun je vaker doen. Je kunt dan bijvoorbeeld tegelijkertijd hun fantasie prikkelen door te vragen wat het woord betekent. Bijvoorbeeld: Wie is de fawoelipi? Wat voor dier is de bizarootoe? Wat is de brilakopa voor uitvinding? Wat is zikolapo voor een land? Etc.

 

 

 

Share on Facebook9Pin on Pinterest39Tweet about this on Twitter0


Ontvang nieuwe ideeën in je mailbox

* indicates required

2 gedachten over “Maak vrienden voor de Gruffalo

  1. Pingback: Fantasiedieren bedenken: ken je de Monzalfi en de Fifafoe? | Rian Visser

  2. Pingback: Gratis lesbrieven voor de Kinderboekenweek - filosofiejuf.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *